mandag 9. mars 2009

Hvordan skrive et solid blogginnlegg?

Jeg har fått et litt kvalmende inntrykk av at de fleste bloggskribenter som oftest skriver om ganske overfladiske ting, og derfor presenterer jeg her av ren godhet en veldig kort guide som sikkert kan dytte mange opp til neste nivå. Dette er min fremgangsmåte, og jeg gir den til deg helt gratis.

Hjernen er et bryggekar med flere kamre, som skilles av sluser og kanaler.

Når slusene åpnes vil det gjennom tusenvis av syltynne rør renne guddommelige eliksirer eller harskt heksebrygg som, avhengig av trykket, dryppes eller sprutes ut fra tappekranen som en strøm av ferdige tankerekker.

Jeg pleier å la dette brygget renne over kroppene til visualiserte villsauer, som jeg så fanger, barberer og spinner garn av. Og fra flere av disse gjennomvåte psykiske garnnøstene strikker jeg mentale luer i alskens farger og former.

Et blogginnlegg er en slik lue, og hvem som helst kan prøve den.

Du må være forsiktig før du legger verket ditt ut for allmenn skue, for noen ganger kan man bomme stygt med fargekombinasjonene og/eller mønstrene, eller overse gapende hull i strikkemaskene, uten at man er klar over det selv.

Dette er et vanskelig håndverk som krever mye trening, prøving og feiling, men etter hvert vil du merke at du jobber som om du har fått strikkepinner gjennom morsmelka og har Ittens fargesirkel bak øyelokkene, og da er det ikke mye negativt å si om luene.

Når det er sagt, må jeg tilføye at selve tilberedingsperioden av brygget og hvordan det godgjør seg er minst like viktig som strikkeferdighetene dine. Brygget er garnets marinade og kraft. Du må tilsette ingredienser med høy kvalitet, samt finne en smart måte å la lyset skinne på brygget uten å måtte hakke hull i hodet.

Villsauenes beitemarker er naturligvis også like viktige.

Som du ser er dette en omfattende prossess, og et fortryllende blogginnlegg kan først oppstå når du har vannet og gjødslet gresset, jaget sauene inn i solnedgangen, blitt trygg med en saueklipper og lært rokken og strikketøyet å kjenne.

2 kommentarer:

  1. Det er også en måte å si det på.

    SvarSlett
  2. Beste teksten jeg har lest de siste dagene. Gratulerer.

    SvarSlett